Inhoud van de cursus
- assessment
- het gebruik van schemavragenlijsten
- casusconceptualisatie en het 'modus-model'
- specifieke cognitieve technieken
- experiëntiële technieken: imaginatie; stoelentechniek
- de therapeutische relatie:
- 'limited reparenting'
- empathische confrontatie
- grenzen stellen
- stilstaan bij eigen schema's
Werkwijze
- theoretische en praktijkgerichte uitleg over de methode
- literatuurstudie
- demonstraties door docenten en middels videofragmenten
- praktische oefeningen en rollenspel
- onderzoek naar eigen schema's en modi
- huiswerkopdrachten ten aanzien van eigen (oefen)casus
Doelstelling
Na afloop van de cursus zijn de deelnemers bekend met het model van schematherapie. Zij kunnen een casusconceptualisatie maken en hebben geoefend met verschillende basistechnieken.
Cursisten zijn na afloop van de cursus in staat een schematherapie op te zetten en uit te voeren, met behulp van intervisie en supervisie.
Doelgroep en vooropleidingseisen
Deze cursus is bedoeld voor hulpverleners die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige stemmings- en angststoornissen.
Deelnemers aan deze cursussen moeten de volgende registraties hebben of in opleiding zijn tot en van de volgende registraties:
- BIG-geregistreerde psychotherapeuten, gz-psychologen, orthopedagogen-generalist, klinisch psychologen en psychiaters;
- leden van specialistische psychotherapieverenigingen*
- Kinder- en Jeugdpsychologen NIP/SKJ
- vaktherapeuten (geregistreerd in het Register Vaktherapeutische Beroepen).
Daarnaast is een voorwaarde voor deelname het hebben van enige kennis en vaardigheden van cognitieve gedragstherapie.
*Specialistische psychotherapievereniging: de Nederlandse vereniging voor groepsdynamica en groepstherapie (NVGP), de Nederlandse Psychoanalytische Vereniging (NPaV), de Nederlandse Vereniging voor Psychoanalytische Psychotherapie (NVPP), de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie (NVRG), de Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën (VGCt),of de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie (VKJP) de Vereniging EMDR Nederland (VEN) of de Vereniging Persoonsgerichte experiëntiële Psychotherapie (VPeP).
Aan te schaffen / in bezit te hebben literatuur
- Genderen, H. van, Arntz, A. (tweede, geheel herziene editie, 2021) Schematherapie bij borderline-persoonlijkheidsstoornis, Amsterdam, Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057124853.
- Young, J.E., Klosko, J.S., Weishaar, M.E. (2005 of 2019). Schemagerichte therapie, handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
1e druk uit 2005: ISBN 9789031343355.
2e druk uit 2019 is ongewijzigd (en goedkoper): ISBN 9789036824408.
Overige literatuur wordt verstrekt.
Kwalificaties die behaald kunnen worden
Wanneer de cursus met goed resultaat wordt afgerond (actieve participatie tijdens de bijeenkomsten, eindtoets als voldoende beoordeeld en voldaan aan de aanwezigheidseis) zal na afloop van de cursus een certificaat worden verschaft "Basiscursus Schematherapie".
Voor nadere informatie over de eindtoets, aanwezigheidseisen en herkansingsmogelijkheden wordt verwezen naar de algemene voorwaarden en naar het draaiboek van de cursus. Het draaiboek van de cursus zal uiterlijk 30 dagen voor aanvang van de cursus worden verstuurd.
Accreditatie
De volgende accreditaties zijn toegekend:
- Vereniging voor Schematherapie (25 punten)
- VGCt vervolgcursus — tevens geldig als nascholing in het kader van herregistratie (25 punten)
- FGzPt : herregistratie KP (31 punten)